Tommerup, Christine Horwitz. “Hvorfor født slavegjort! Om overvejelserne bag en titelændring: Hvorfor født slavegjort! Om overvejelserne bag en titelændring.” (2021) [PDF]

Tommerup, Christine Horwitz. “Hvorfor født slavegjort! Om overvejelserne bag en titelændring: Hvorfor født slavegjort! Om overvejelserne bag en titelændring.” Periskop – Forum for kunsthistorisk debat, no. 25, 25, Aug. 2021, pp. 150–69.

Fra indledning:

I Glyptotekets samling findes en hvid marmorbuste af den franske billedhugger Jean-Baptiste Carpeaux (1827-75) [1]. Busten, som er modelleret i 1868, forestiller en kvinde, der kigger med et direkte blik ud i rummet. Ansigtsudtrykket er både ekspressivt og udført med en stærk realisme, hvilket ses tydeligt i den spændte muskulatur i panden og kinderne. Og det er ikke en ukompliceret repræsenta-tion, der er tale om. For selvom Carpeaux har arbejdet med et stærkt individuelt udtryk, hvorved busten til dels får karakter af et portræt (omend vi ikke ved, hvem kunstneren brugte som model), så er det samtidig en stereotypificerende og seksualiserende repræsentation af en kvinde fra Afrika eller diasporaen. Kvin-dens bryster er blottede, hvilket fremhæves af den måde, hvorpå hun er bundet af et reb. Rebet er med til at tydeliggøre, at busten skal forestille en slavegjort kvinde, der kæmper mod sin bundethed, og dette understreges yderligere af inskriptionen på bustens sokkel: “Pourquoi naître esclave!”, hvilket kan over-sættes til: “Hvorfor født slavegjort!”. Det er med andre ord en fremstilling af en sort kvinde som slavegjort, erotisk objekt. Tilsammen bidrager alle disse detaljer til, at skulpturen bevæger sig mellem allegori, etnografisk skildring og portræt, og den afspejler samtidig de komplekse forhold mellem antisorthed og antislaveri, der karakteriserede det franske imperium i den tid, hvor værket er skabt.

PDF: https://tidsskrift.dk/periskop/article/view/128292