Lagermann, Laila Colding. Unge i – Eller Ude Af? – Skolen: Marginaliseringsprocesser Og Overskridende Forandringsbevægelser Blandt Udskolingselever Med Etnisk Minoritetsbaggrund. Dissertation. Aarhus University, 2014,
Denne afhandling er med finansiering fra DPU gennemført på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, i perioden 2009-2014. Afhandlingen har haft til hensigt at undersøge, hvilke muligheder og begrænsninger for handling, tilblivelse og forandring deltagelse i en skole skaber i henholdsvis Danmark og i Sverige for unge med etnisk minoritetsbaggrund set fra et første persons perspektiv, samt hvordan dette kan forstås som del af marginaliseringsprocesser og overskridende forandringsbevægelser. Afhandlingen er en antologisk afhandling bestående af fire artikler og en indledende tekst. Den indledende tekst indledes med en indledning, efterfulgt af de indledende bevægelser gjort i relation til arbejdet med afhandlingen, herunder afhandlingens kundskabsambitioner og forskningsspørgsmål. Herefter gennemgås den litteratur, jeg særligt har hæftet mig ved på området omkring marginalisering og overskridelse af marginalisering blandt unge med etnisk minoritetsbaggrund i udskolingen. Herefter redegøres for den anvendte teori, først overordnet og efterfølgende i relation til de teoretiske begreber anvendt i de enkelte artikler, og den indledende tekst afsluttes med en redegørelse for de konkrete metodiske og metodologiske tilgange og fremgangsmåder, herunder et afsnit om den etiske fordring og praksis, der løber igennem afhandlingens teoretiske såvel som empiriske og analytiske arbejde. Den indledende tekst afsluttes med nogle konkluderende og afrundende kommentarer, hvilket implicerer en gennemgang af afhandlingens bidrag, med et udgangspunkt i afhandlingens problemformulering og de dertil hørende tre forskningsspørgsmål. Efter den indledende tekst findes en oversigt over den anvendte litteratur i denne tekst, hvorefter de fire artikler, som udgør afhandlingens analyser, præsenteres. Afhandlingen er baseret på et kvalitativt empirisk studie af 12 unge 9. klasses elever med etnisk minoritetsbaggrund i to skoler; én i København, Danmark, og én i Malmø, Sverige. Med et dobbelt perspektiv på både marginaliseringsprocesser og overskridende forandringsbevægelser undersøges og analyseres disse to fænomener i afhandlingen med en fundering i primært tre teoretiske tænkninger; en social praksisteoretisk (i hvilken situeret læringsteori er integreret i dansk-tysk kritisk psykologisk praksisforskning), en poststrukturalistisk og en agential realistisk. Såvel den teoretiske som den metodologiske tilgang er i afhandlingen valgt ud fra et ønske om en decentreret analytisk tilgang, der bryder med samfundsmæssigt dominerende individualiserede og essentialistiske diskurser. Således er ambitionen med afhandlingen at udarbejde en undersøgelse på området, der med et overodnet udgangspunkt i de deltagende unges egne perspektiver og narrativer kan udgøre et sådan bidrag. I forhold til anden forskning på området adskiller afhandlingens sig ved et dobbeltperspektiv på både marginaliseringsprocesser og overskridende forandringsbevægelser, og på hvordan race og etnicitet får betydning i den sammenhæng, ligesom det undersøges, hvordan forbindelser mellem de unges positioner og perspektiver i skolen og i deres øvrige liv har betydning for de unges deltagerpræmisser og handlemuligheder.
PDF: https://lailalagermann.dk/onewebmedia/Laila%20Colding%20Lagermann%20-%20PHD%20afhandling.pdf.